Pravidla pro zajištění přístupu k informacím
Zastupitelstvo obce vydává v souladu s § 45 písm. p) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích v platném znění, jako vnitřní předpis tato Pravidla pro zajištění přístupu k informacím (dále jen pravidla):
Tato pravidla upravují organizační a procedurální otázky pro realizaci zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen zákon) v podmínkách Obecního úřadu. Jejich cílem není duplicitní citace vybraných ustanovení zákona, ale sjednocení postupu zaměstnanců obce a orgánů obce při jejich aplikaci.
2.1 Obec Útěchovice (dále jen obec) jako povinný subjekt dle § 2 odst. 1 zákona je povinno zveřejňovat dle § 5 zákona tyto informace:
2.2 Dalšími informacemi, které obec podle § 5 odst. 4 zákona zveřejňuje, jsou především usnesení obecního zastupitelstva, platné obecně závazné vyhlášky, rozpočet obce na příslušný kalendářní rok a vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok. Ostatní informace jsou zveřejňovány dle rozhodnutí orgánů obce a vedoucích pracovníků obecního úřadu v rámci kompetencí vymezených zákonem o obcích, jednacím a organizačním řádem pro činnost komisí a organizačním řádem obecního úřadu.
Obec zveřejňuje informace těmito způsoby:
Jmenovaní odpovědní pracovníci zajišťují zveřejňování informací uvedeným způsobem průběžné, a to na základě neustálé vzájemné komunikace a komunikace s ostatními zaměstnanci úřadu, především s vedoucími odborů. Vedoucí odborů jsou odpovědni za včasné a průběžné poskytování informací v oboru své činnosti odpovědným pracovníkům uvedeným v odst. a - c.
Na městském úřadu jsou vedeny a spravovány registry:
Vzhledem k tomu, že informace v těchto registrech nejsou každému přístupné, nevztahuje se na ně v souladu s § 5 odst. 3 zákona povinnost zveřejnění.
Doprovodné informace podle § 3 odst. 4 zákona nejsou zveřejňovány automaticky, ale sdělovány při poskytování informací na základě žádosti.
Zveřejňování a poskytování některých údajů může být vyloučeno, případně omezeno. Děje se tak jen za dodržení podmínek stanovených zákonem.
Jako informace spadající do režimu utajovaných skutečností podle § 7 zákona jsou považovány informace označené v seznamu utajovaných skutečností. Za stanovení a označení příslušného stupně utajení v podmínkách obecního úřadu zodpovídá dle § 2 odst. 9 zákona č. 148/1998 Sb., v platném znění, tajemník.
Osobní údaje, které se nezveřejňují, ani neposkytují, jsou zejména osobní data fyzických osob vedená v informačních systémech dle zákona č. 256/1992 Sb. v platném znění (především rodná čísla), informace vypovídající o soukromí občanů dle § 8 zákona a další údaje, které by mohly narušit právo na ochranu osobnosti, přičemž není podstatné, zda se jedná o údaje sdělené žadatelem, jinou osobou nebo získané v rámci správního řízení.
Pokud je požadovaná informace označena za obchodní tajemství ve smyslu § 17 a násl. Obchodního zákona, povinný subjekt ji neposkytne. Např. údaje sdělené uchazeči o veřejné zakázky při podávání nabídek v rámci všech způsobů zadávání dle zákona č. 199/1994 Sb. v platném znění jsou považovány za obchodní tajemství pouze v tom případě, že je za obchodní tajemství uchazeči v nabídkách výslovně označí.
Jako důvěrné údaje o majetkových poměrech občanů jsou považovány zejména údaje zjištěné při vymáhání nedoplatků při exekučním řízení (správa místních poplatků) a při řízení poskytování dávek sociální péče. Také se nezveřejňují údaje uvedené žadateli o přidělení bytu do nájmu dle pořadníku v podkladech pro hodnocení naléhavosti bytové potřeby.
Vnitřními pokyny a personálními předpisy obecního úřadu, u kterých se dle § 11 odst. 1 písm. a) zákona omezuje poskytnutí informace , jsou zejména:
Ústně a telefonicky podané žádosti vyřizují volení zástupci, vedoucí zaměstnanci i ostatní zaměstnanci v rámci své působnosti dané zákonem o obcích a Organizačním řádem Obecního úřadu.
Písemně podané žádosti (stejně tak i prostřednictvím faxu a internetu) v souladu s § 14 zákona jsou evidovány dle svého charakteru v podatelně obecního úřadu, v kanceláři starosty, a v jednotlivých komisích OÚ.
Vyřízení písemné žádosti je možné těmito způsoby:
Je-li proti rozhodnutí podáno ve smyslu § 16 zákona odvolání, je vyřízeno těmito způsoby:
Poskytování informací o životním prostředí se řídí zvláštní právní úpravou (zákon č. 123/1998 Sb. v platném znění).
Zveřejňování informací provádí obec na své náklady. Poskytování informací na základě žádosti (ústní i písemné) je prováděno za úhradu. Výši úhrady za poskytnutí informace stanoví podle podkladů poskytnutých pracovníkem vyřizujícím žádost vedoucí odboru (v rámci jehož odobru je informace poskytována) dle sazebníku:
Mzdové náklady | 50,- Kč za každou započatou půlhodinu práce zaměstnance spojené s vyhledáváním a vyhotovením informace |
Tiskové náklady | 2,- Kč za každý list pořizované fotokopie formátu A4 |
3,- Kč za každý list pořizované fotokopie formátu A3 | |
Doručovací náklady | hodnota poštovného dle platného sazebníku |
Ostatní prokazatelné náklady | Překročí-li kalkulovaná výše úhrady částku 300,- Kč, je její výše před poskytnutím informace sdělena žadateli a informace je poskytnuta pouze s jeho písemným souhlasem s výši úhrady. Pokud bude zřejmé, že náklady pravděpodobně překročí částku 300,- Kč, je žadatel povinen na výzvu uhradit zálohu 300,- Kč, což je jednou z podmínek poskytnutí informace. |
Výroční zprávu o činnosti v oblasti poskytování informací za uplynulý kalendářní rok v rozsahu dle § 18 zákona zpracuje na základě údajů z evidence vedené vedoucími odborů tajemnice a předloží ji ke schválení městské radě tak, aby mohla být zveřejněna do 1. března běžného roku.
Přístup k předpisům obsaženým ve sbírce zákonů je každému umožněn v úředních hodinách v podatelně obecního úřadu, kde do nich může nahlédnout.
Obecně závazné vyhlášky obce a pravidla přijatá orgány obce jsou k nahlédnutí na podatelně obecního úřadu.
Koordinaci postupu dle pravidel zajišťuje zástupce starosty. Při řešení otázek neupravených těmito pravidly se postupuje dle zákona a obecně platných předpisů.
Tato pravidla byla schválena na jednání zastupitelstva obce 9.11.2006 a nabývají účinnosti od 1.ledna 2007.
Obec Útěchovice (dále jen obec) vznikla jako územní samosprávná jednotka v souladu s § 1 a § 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění ke dni 23.11.1990 a dle § 4 tohoto zákona vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývajících, tedy je právnickou osobou ve smyslu § 18 odst. 2 písm. c) zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, a to právnickou osobou s plnou právní subjektivitou.
Posláním obce je zajištění veřejné správy na svém území, případně výkon státní správy v územním obvodu, za podmínek stanovených zákony (viz zejména hlava sedmá Ústavy ČR, § 14 a § 21 zákona o obcích).
Organizační struktura Obecního úřadu:
Sídlo: | Útěchovice 25 39501 Pacov |
Telefon: | starosta - 721284720 místostarosta - 602133568 |
IČO: | 00511331 |
Starosta: | Ing. Otakar PEJŠA |
Zástupce starosty: | Ing. Jiří PELÍŠEK |
Účetní: | |
Úřední hodiny: | dle dohody |